تغییرات عاطفی بلوغ در دختران

تغییرات عاطفی بلوغ در دختران

زمان مورد نیاز برای مطالعه ۱ دقیقه

بلوغ هنگام گذر از کودکی به بزرگسالی رخ می‌دهد. در هنگام بلوغ، هورمون‌های خاصی تولید و ترشح می‌شوند که علائم بلوغ را تحریک می‌کنند و تغییرات عاطفی در دوران بلوغ ناشی از این هورمون‌ها است. بلوغ هم تاثیرات فیزیکی دارد و هم تاثیرات عاطفی. تغییرات عاطفی بلوغ در دختران کاملا طبیعی است. بلوغ عاطفی دختران […]

دسته بندی : مقالات
تاریخ انتشار : 16 / 02 / 1403

توضیحات

بلوغ هنگام گذر از کودکی به بزرگسالی رخ می‌دهد. در هنگام بلوغ، هورمون‌های خاصی تولید و ترشح می‌شوند که علائم بلوغ را تحریک می‌کنند و تغییرات عاطفی در دوران بلوغ ناشی از این هورمون‌ها است. بلوغ هم تاثیرات فیزیکی دارد و هم تاثیرات عاطفی. تغییرات عاطفی بلوغ در دختران کاملا طبیعی است.

بلوغ عاطفی دختران چیست؟

بلوغ عاطفی عبارت است از توانایی بالا و متناسب برای درک و بیان عاطفه در یک فرد. بلوغ عاطفی به‌عنوان تشخیص و تنظیم احساسات، بروز به‌موقع و مدیریت آن‌ها و حساس شدن نسبت به محیط خود و افرادی که با آنها تعامل داریم تعریف شده است. بلوغ عاطفی یکی از مراحلی است که افراد هنگام رشد فردی تجربه می‌کنند و مایل‌اند که از نظر جسمی، فکری، ذهنی و عاطفی به استقلال برسند.

بلوغ دختران از چه سنی شروع میشود

بلوغ با ترشح هورمون‌هایی از هیپوتالاموس مغز و غده هیپوفیز آغاز می‌شود. این هورمون‌ها، تخمدان‌ها را برای تولید استروژن تحریک می‌کنند که مسئول تغییرات فیزیکی و تغییرات عاطفی در دوران بلوغ است. بلوغ بیشتر دختران از 8 تا 13 سالگی شروع می‌شود. اما شروع زودتر یا دیرتر نیز طبیعی است.

تغییرات و مشکلات عاطفی دختران در دوران بلوغ

تغییرات عاطفی بلوغ در دختران1

تمامی دختران هنگام بلوغ تغییرات عاطفی متعددی را تجربه می‌کنند. برخی از تغییرات عاطفی بلوغ در دختران، به‌دلیل هورمون‌های استروژن و پروژسترون، بیشتر از دیگر تغییرات خود را نشان می‌دهند. بسیاری از دختران با شروع بلوغ طیف وسیع‌تری از احساسات را تجربه خواهند کرد.

گاهی اوقات مانند طوفانی از احساسات، از تحریک‌پذیری تا غم و اندوه، احساس می‌شود. دختر شما ممکن است برای اولین بار در زندگی خود مشکلات اعتماد‌به‌نفس را تجربه کند. احساسات تا پایان بلوغ شروع به کاهش می‌کنند.

حساسیت و زودرنجی

به‌دلیل تغییرات جسمانی، دختران نسبت به چالش‌های بیرونی حساس‌تر می‌شوند. درنتیجه، سریع‌تر حالت عصبانیت به آن‌ها دست می‌دهد یا احساس خستگی و درماندگی می‌کنند.

بروز نوسانات خلقی

نوسانات خلقی دختران نوجوان خصوصا هنگام نزدیک‌شدن به چرخه‌های قاعدگی و با کاهش میزان استروژن بدن به‌شدت افزایش پیدا می‌کند. هیجانات آن‌ها در مدت‌زمان کوتاهی، از احساس سرخوشی و اعتمادبه‌نفس به احساس تحریک‌پذیری و افسردگی تغییر می‌کند. در این دوره، دختران یک لحظه احساس می‌کنند توی ابرها هستند و لحظه‌ای بعد در لاک خود فرو می‌روند.

افزایش خودآگاهی

با شروع بلوغ، به‌دلیل مشاهده تغییرات جسمانی که ناگهان بروز می‌کنند، دختران نوجوان نسبت به ظاهر خود حساس‌تر می‌شوند. علاوه بر این، دختران، نسبت به پسران هم‌سن‌وسال خود زودتر به سن بلوغ می‎‌رسند. این امر باعث می‌شود که دختران نوجوان مدام خودشان را با دیگر همسالان مقایسه و تغییر و تحولات را بررسی کنند.

تغییر در طرز فکر

تغییرات بیولوژیکی در سن بلوغ، تغییر رفتار، شناخت و هیجان‌های دختران را در پی دارد. با رسیدن به سن بلوغ، درک آنها از دنیا و محیط نیز بیشتر می‌شود. برای مثال، دختران تمایل دارند تجارب جدیدی داشته باشند. آنها بیشتر به دنبال استقلال و آزادی هستند.

برای مثال، دختران در این دوران تمایل دارند به تنهایی در مورد مسائل زندگی تصمیم بگیرند؛ مسائلی که در گذشته تحت کنترل شما بودند. در واقع، تمایل به خود مختاری افزایش پیدا می‌کند.

احساس متفاوت نسبت به همسالان خود

بخش مهمی از تغییرات ذهنی که در دوران نوجوانی رخ می‌دهد نگاه متفاوت به روابط است. این نگاه به معنای ایجاد پیوندهای عاطفی عمیق‌تر با دوستان است. صحبت کردن، تعامل با دیگران و گفت‌وگو با اشخاص متفاوت نقش مهمی در زندگی دختران نوجوان ایفا می‌کند.

دختران معمولا چند رفیق ثابت و صمیمی یا به اصطلاح خودمانی رفیق پایه دارند که هنگام دلتنگی با آنها درد دل می‌کنند تا آرام ‌شوند. این روابط احساس امنیت زیادی را در آنها ایجاد می‌کند و در مسیر استقلال کمکشان خواهد بود. البته در این دوره، به‌دلیل تاثیرپذیری از همسالان و دوستان، رفتارهای خطرناک بیشتری از آنها سر می‌زند و بیشتر از قوانین تخطی می‌کنند.

نقش والدین در مشکلات عاطفی دختران در دوران بلوغ

به‌دلیل شدت زیاد تغییرات عاطفی بلوغ در دختران، برخورد درست والدین با فرزندان سن بلوغ اهمیت زیادی دارد. شما می‌توانید با کسب اطلاعات بیشتر، ایجاد اطمینان خاطر، کمک به فرزند در پذیرش تغییرات جسمانی و سبک زندگی سالم و احترام به نیاز آنها، به حفظ حریم خصوصی فرزندتان کمک کنید.

والدین هرگز نباید به رفتار خشونت‌آمیز یا قوانین و معیارهای سخت‌گیرانه متوسل شوند، زیرا لجبازی بیشتر دختران را به‌همراه خواهد داشت. در عوض، رفتاری مهربانانه و همدلانه با دختران و روابط صمیمی با آنها توصیه می‌شود.

آماده کردن فرزندان قبل از بلوغ

والدین باید قبل از بلوغ فرزندان، با آنها در مورد تغییراتی که در این دوره روی می‌دهد، صحبت کنند. در این خصوص، والدین می‌توانند از راهکارهای زیر کمک بگیرند:

  • همکاری با مدرسه در جهت آموزش فرزندان
  • پخش فیلم‌ها و کتاب‌های آموزشی مرتبط با دوران بلوغ
  • گفت‌وگوی مستقیم با فرزندان و آگاهی دادن به آنها در مورد تغییرات جسمی و روحی در دوران بلوغ.

تغذیه سالم فرزندان

توجه‌به تغذیه سالم فرزندان در دوره بلوغ اهمیت بیشتری دارد، زیرا در این دوره، بدن آن‌ها انرژی بیشتری مصرف می‌کند. در کنار داشتن برنامه غذایی سالم، برای ورزش کردن منظم به‌صورت خانوادگی نیز برنامه‌ریزی کرد.

گفتگوی آزادانه

رفتار درست در این دوره این است که همدم دختران خود باشید. دختران و پسران نوجوان در دوران بلوغ دوست دارند که در مورد نظرها و عقاید خود صحبت کنند. اجازه دهید بدون آنکه در مورد آنها قضاوت داشته باشید، نظراتشان را در میان بگذارند. حتی اگر فکر می‌کنید که نظرات آنها اشتباه است، صحبت آنها را قطع نکنید. با استفاده از این نظرات، می‌توانید اشتباهات آنها را اصلاح و مشکلاتشان را برطرف سازید.

تغییرات عاطفی بلوغ در دختران3

صحبت در مورد تجربیات خود از دوران بلوغ

مطمئنا صحبت کردن در مورد تجربیات دوران نوجوانی و بلوغ خود برای فرزندانتان جالب و شنیدنی خواهد بود. سعی داشته باشید در مورد تجربیاتی صحبت کنید که برای آنها مفید و سازنده است. به آنها بگویید که کاملا عادی است که گاهی اوقات حال خوبی نداشته باشند.

بگذارید فرزندتان بداند که این اتفاق برای همه دوستانش می‌افتد و برای شما نیز رخ داده است. بیان تجربیات به آنها اعتماد‌به‌نفس می‌دهد تا با شرایط خود کنار بیایند.

تکیه‌گاه فرزندان

فرزندان شما در دوران نوجوانی خواستار استقلال بیشتری هستند. البته، هنوز زمان برای دادن استقلال کامل به آن‌ها فرا نرسیده است. آن‌ها تکیه‌گاهی می‌خواهند که هنگام مشکلات، به آن رجوع کنند. باید با ایجاد رابطه دوستانه با آن‌ها سعی در جلب اعتماد‌شان داشته باشید. در این صورت، می‌توانید بهترین دوست دوران بلوغ آنها باشید.

در مورد دلیل علمی این تغییرات با آنها صحبت کنید. بسیاری از نوجوانان متوجه نمی‌شوند، اما صحبت کردن با آنها باعث می‌شود که با این تغییرات آشنا شوند.

متهم نکردن آنها

بدون قضاوت به صحبت‌های فرزندتان گوش دهید. به یاد داشته باشید، لازم نیست آنها را سرزنش کنید. هنگام صحبت با فرزند، نقش وکیل و قاضی را بازی نکنید. سعی در توجیه همه رفتارهای آنها نداشته یا به‌دنبال راهی برای متهم‌کردن آنها باشید. بهتر است نوع رفتار متعادلی را اتخاذ کنید. به‌جای امر و نهی بیهوده، کارهای درست را به او یاد دهید و سپس او را تشویق کنید. تشویق کردن در این دوره تاثیر بیشتری خواهد داشت.

تقویت اعتماد به نفس دختران

بهترین کار برای کمک به تغییرات عاطفی بلوغ در دختران تمرین اعتماد به نفس است. تقویت اعتماد به نفس به دختران کمک می‌کند تا توانایی‌های خود را بهبود بخشند. همچنین، آنها می‌توانند راه حل‌های جدیدی برای مشکلات پیدا کنند. ورزش نیز تقویت‌کننده اعتماد‌به‌نفس و کاهش‌دهنده استرس است. زمانی که دختران در حال گذراندن تغییرات احساسی دوران بلوغ هستند، ورزش کردن اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند.

مراجعه به روان درمانگر

اگر نشانه‌هایی از اضطراب، افسردگی یا سایر چالش‌های سلامت روان را مشاهده کردید، نگرانی‌های خود را با ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی او در میان بگذارید. گاهی اوقات، تجویز داروهای هورمونی می‌تواند علائم را کاهش دهد و خلق‌وخو را بهبود بخشد.

در مواقع دیگر، او احتمال دارد به مشاوره برای کمک به مدیریت خلق‌وخو و ایجاد مهارت‌هایی برای توسعه انعطاف‌پذیری و تنظیم دقیق نقاط قوت خود نیاز داشته باشد. بنابراین، به‌دلیل تغییرات عاطفی در دوران بلوغ و تاثیر بلوغ بر پویایی خانواده، به ویژه هنگامی که دختران مستقل‌تر و قاطع‌تر می‌شوند، والدین باید سبک فرزندپروری خود را تغییر دهند.

دلیل این تغییرات سازگاری با نیازها و خواسته‌های در حال تغییر دختران است. برای والدین بسیار مهم است که با دختران خود ارتباط باز داشته باشند و محیط امن و حمایتی را برای آنها فراهم کنند تا هویت خود را کشف کنند.

جمع‌بندی

بلوغ شامل تغییرات فیزیکی و عاطفی است که می‌تواند چالش برانگیز و هیجان انگیز باشد. هورمون‌ها، کمبود خواب، فشار همسالان، درگیری با خانواده، احساس ترس یا تنهایی و تغییرات فیزیکی بر روان دختران اثر می‌گذارند. در حالی‌که بدن دختران در حال تطبیق با تمام هورمون‌های جدید است، مغز او نیز تحت تاثیر چنین فرایندی قرار می‌گیرد. در این دوره، به‌دلیل تغییرات عاطفی بلوغ در دختران، والدین باید گفتگوی صمیمانه‌تری با آنها داشته باشند.

مقالات مرتبط

کلاس زبان خصوصی بهتره یا عمومی| مزایا و معایب

یکی از اصلی‌ترین سوالات دانش‌آموزان در هنگام تصمیم‌گیری برای شرکت در کلاس‌های زبان، این است که کلاس زبان خصوصی بهتره یا عمومی؟ بسیاری از افراد، در زمان انتخاب بین این دو گزینه با چالش مواجه می‌شوند و نمی‌دانند چه تصمیمی بگیرند. برخی افراد، می‌توانند از کلاس‌های عمومی بیشترین میزان یادگیری را داشته باشند و در […]
25 / 02 / 1403

بهترین زمان انجام تکالیف مدرسه+ نکات مهم

دانش‌آموزان در طول روز، با چالش‌های متعددی روبرو هستند. از شرکت در کلاس‌های درس و امتحانات گرفته تا فعالیت‌های فوق‌برنامه و گذراندن وقت با خانواده و دوستان. در میان این همه فعالیت، پیدا‌کردن زمان مناسب برای انجام تکالیف مدرسه، می‌تواند دشوار باشد. از آن‌جایی که تمامی ما می‌دانیم انجام تکالیف مدرسه بخش جدایی‌ناپذیر زندگی دانش […]
18 / 02 / 1403

بهترین روش درمان بی حوصلگی در نوجوانان

بی‌حوصلگی یک مسئله متداول در نوجوانان است که می‌تواند تأثیرات منفی بر روی کیفیت زندگی آن‌ها داشته باشد. درمان این شرایط دارای اهمیت بالایی است. اما تعیین بهترین روش برای مدیریت بی‌حوصلگی در این گروه سنی، چالش‌های فراوانی را به همراه دارد. از روش‌های مختلف روان‌درمانی و فراهم کردن محیط‌های حمایتی گرفته تا تغییرات در […]
06 / 02 / 1403